افلاک

مجله فرهنگی و اطلاع رسانی افلاک

افلاک

مجله فرهنگی و اطلاع رسانی افلاک

زندگی نامه پیر روسو

پى یر روسو، یکى از دانشمندان پرکار و نامدار دنیاى علم و دانش در جهان کنونى است.
او در سال 1905 میلادى در شهر تورن فرانسه متولد شد، از کودکى به علم نجوم و ستاره‏شناسى علاقه فوق العاده‏اى داشت، بدین جهت آثار آبه مورو منجم معروف فرانسوى را زیاد مطالعه مى‏کرد و از این ناحیه علاقه او به مسائل علمى مخصوصا نجوم بیشتر شد.
روسو در شانزده سالگى با دست خود دوربینى ساخت و به وسیله آن به مشاهده اوضاع آسمان مى‏پرداخت. کار عشق و علاقه روسو به جایى رسید که در همان روزهاى کودکى به نوشتن مقالات علمى اقدام کرد و در حالیکه هفده سال بیشتر نداشت، به سال 1922 مقالات او در مجلات فرانسوى منتشر مى‏شد.
وقتى روسو به دانشگاه وارد شد، در سه رشته ریاضى، فیزیک و فلسفه به تحصیل پرداخت و در هر سه رشته لیسانس خود را دریافت داشت.
او تا سال 1935 به تدریس ریاضیات پرداخت، اما طولى نکشید که از تدریس رشته تعلیم و تربیت منصرف شد و همه هم و غم خود را به طور عمیق و جدى صرف مطالعه در دانش نجوم و تاریخ نمود و در همان حال مقالات علمى او، در روزنامه‏هاى اوور، پتى یارى زین و ماریان انتشار مى‏یافت.
اولین کتاب روسو بنام سیاحت آسمان در سال 1939 منتشر شد و پس از آنکه در سالهاى هزار و نهصد و سى و نه تا چهل در جنگ شرکت نمود، روزنامه نگارى را هم کنار گذاشت و همه اوقات خود را فقط صرف نوشتن و چاپ کتابهاى علمى به زبان ساده نمود.
پى یر روسو اگر چه در همه رشته‏هاى علوم متخصص نیست، ولى در تمام این رشته‏ها اطلاعات عمیق و گسترده‏اى دارد، که با مطالعه کتابهاى او، هر خواننده‏اى به این حقیقت دست مى‏یابد. اضافه بر این روسو از نظر ادبیات قدرت شگرفى دارد، زیرا او مى‏تواند مطالب علمى پیچیده را با عبارات جذاب، ضرب المثلها و بیان شیرین و دلنشینى به خواننده منتقل نماید.
تا آن جا که اینجانب ملاحظه کرده‏ام، دو کتاب: تاریخ علوم، و تاریخ صنایع و اختراعات که هر کدام حدود 700 صفحه دارد از پى یر روسو به وسیله آقاى حسن صفارى به فارسى ترجمه شده و تاکنون هر کدام شش بار تجدید چاپ گردیده است.
نامهاى سایر کتابهاى پى یر روسو عبارت است از:
1 - وطن من زمین، در مجموعه دانش، که به وسیله خود او اداره مى‏شد.
2 - پیروزى علم، در همان مجموعه.
3 - تاریخ آتوم.
4 - انرژى.
5 - نجوم جدید.
6 - از آتوم تا ستاره. از مجموعه چه مى‏دانم؟
7 - نجوم بى تلسکوب. از مجموعه چه مى‏دانم؟
8 - نور. از مجموعه چه مى‏دانم؟
9 - تاریخ سرعت. از مجموعه چه مى‏دانم؟
10 - مریخ سرزمین اسرارآمیز.
11 - براى فهمیدن فیزیک ستارگان.
12 - دوست ما کره ماه.
13 - تاریخ کره زمین.
14 - جهان ستارگان.
15 - اکتشاف آسمان.
16 - در قلب کره زمین.
17 - خورشید ما.
18 - دانش قرن بیستم.
19 - سیلابها و یخچالها، انرژى و نور.
20 - در جستجوى پیروزى بر ستارگان.
21 - اقمار مصنوعى.
22 - تاریخ جهان آینده.
23 - این اشخاص ناشناس، قرنى به وجود آورده‏اند.
24 - آنچه باید از دانش دانست.
25 - سیاحت آسمان.
26 - ژان فرانسوآ منجم.
27 - ژان فرانسوآ الکتریسین.
دو کتاب اخیر را روسو براى جوانان 14 تا 17 ساله نوشته و در آن به جوانان آموخته است که چگونه مى‏توانند با دست خود دوربین نجومى و وسایل الکتریکى بسازند.
به هر حال پى یر روسو دانشمند پرکار و خوش ذوقى است و کتابهاى علمى او به زبان ساده موجب گردیده است که جوانان خوانندگان کتابهاى او باشند. با شوق و علاقه کتابهاى او را مطالعه کنند و بدون احساس خستگى به علم و دانش روى آورند و همین جهت سبب شهرت فوق العاده و محبوبیت و بلندنامى او گردیده است. - تاریخ صنایع و اختراعات، چاپ چهارم، ص 9 - 7. ?

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد