افلاک

مجله فرهنگی و اطلاع رسانی افلاک

افلاک

مجله فرهنگی و اطلاع رسانی افلاک

غفلت

بسم الله الرحمن الرحیم
غفلت
خدایا با نام تو شروع می کنیم تو خود ما را یاری گردان تا بخشی از تکلیف خود را انجام دهیم و مقالاتی در خور توجه ارائه گردانیم.
 

مشکلات بر سر راه ما جوانان بسیار زیاد است البته باید دانست که مشکلات زندگی را شیرین می البته این بیشتر به بعد مشکل مربوط می شود .در دنیا انسان هایی هستند که فقط به منافع خود فکر می کنند آنها می خواهند که دنیا را به فساد بکشند تا راحت تر حکومت کنند یا به ثروت بیشتری دست یابند آنها تلاش می کنند تا جوانان را به انحطاط بکشانند چون جوان می تواند دنیا را تغییر دهد آنها دست به راه های مختلفی می زنند تا به هدف خود برسند مثلا در همین اینترنت یا تلویزیون یا غیره البته بحث ما این نیست که که هستند یا چه می خواهند همین بس که آنها همان دولت های غربی یا سرمایه داران هستند .بحث ما در مورد مبارزه با شیطان است.
 

شیطان برای به دام انداختن ما جوانان دست به هر نیرنگی می زند تا انسان را به تباهی بکشاند اما وقتی که انسان را به سوی تاریکی کشاند ما دیگر در تاریکی هستیم و راه را نمی بینیم و این دیگر خودمان هستیم که راه گمراهی را سپری می کنیم . 
سر منشاء بسیاری از این گرفتاری ها همان غفلت است انسان با غفلت خود را به پرتگاه می کشاند و در آخر هم به دره غفلت سقوط می کند . 
 

غفلت به معنای فراموشی است و منظور ما در این جا فراموشی خالق خود است. زمانی که انسان خداوند خود را فراموش کند ابتدای هر خطری است اما این یاد خدا ذکر خداست که مانع می شود تا انسان کاری ناشایست را انجام ندهد دروغ نگوید نگاه به نامحرم نکند . یاد خدا و هم چنین یاد آخرت دو راه هستند که باعث می شود تا ما خطا نکنیم یا کم تر خطا کنیم یاد خدا برای آن که صاحب و خالق ماست و خجالت از او و همچنین مطلع بودن او در همه حال از ما و مجازاتش باعث دوری ما از گناه و اشتباه است. اما یاد آخرت سرنوشت جاودانه ما کارنامه اعمال ما یا پاداش و مجازات ما است که نگه دارنده ما از گناه است. ما اگر خدا را فراموش کنیم راحت به انحطاط کشیده می شویم معصیت می کنیم چشم چرانی می کنیم دوروغ می گوییم غیبت می کنیم تهمت می زنیم و یا هر کار نادرست دیگر.
 

غفلت باعث می شود که انسان تا حد حیوانیت پایین بیاید و حتی بد تر از حیوان . به راستی اگر دختران جوان که در خیابان ها بی مورد رفت آمد دارند و ظاهری گناه آلود دارند به یاد آخرت و خداوند بودند چنین می کردند ؟ غفلت با عث می شود انسان از وظیفه خود بی خبر باقی بماند و کاری نادرست انجام دهد که خود نمی داند اشتباه است ولی شاید اگر بداند آن را رفع کند . گاهی ما در خیابان راه می رویم و هواسمان پرت می شود و نگاه به دست یا موی نامحرمی می کنیم ولی این درست نیست این هم غفلت است. حالا باید چه کنیم چه طور این غفلت را پاک کنیم تا همیشه انسانی هوشیار باشیم و به کار هایمان رنگ خدایی بدهیم .آسان است مهمترین آن که عرض می کنم ،با آن می توان مشکلات و آثار غفلت را بر طرف کرد آن هم انجام واجبات خدا ست که تکلیف و وظیفه ماست مثلا نماز خود را بخوانیم و در حد توان در اول وقت یا همان بعد از اذان روزه خود را بگیریم . روش بعد توکل به خدا توسل به خدا و کمک خواستن از خدا که یکی از بهترین زمان های آن بعد از نماز است . سعی کنیم قرآن بخوانیم البته اگر با ترجمه باشد بهتر است . مرحله بعد توکل و توسل به پیامبر خدا و امامان معصوم مان و یاری خواستن از آن ها ست . مرحله بعد سعی کنیم که مطالعه خود را بالا ببریم تا وظیفه خودمان و هم چنین بد و خوب را تشخیص دهیم که از مهم ترین کتاب ها قرآن ، دعا ها و رساله هاست و ... 
 

یک سوال : کسانی هستند که سوال می پرسند که آقا ما وقتی نماز می خوانیم هواسمان پرت می شود هواسمان میرود در یخچال یا فلان کار چه کنیم که هواسمان پرت نشود؟
ما می توانیم یاد خدا را زیاد کنیم قرآن بخوانیم دعا کنیم دعا های امامان و معصومین را بخوانیم و به خدا تکیه کنیم این باعث می شود که ما نه تنها در نماز به آرامش برسیم و حواسمان پرت نشود بلکه باعث آرامش در بقیه کار هایمان می شود و می توانیم بهتر کارهایمان را انجام دهیم.

          با تشکر از وقت گران بهای شما

                     محسن افلاک

                                                           لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بیان بفرمایید

                                                              و ما را در بهبود وبلاگ و مقالات یاری فرمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد